DAAROM
IK BRENG GEEN ONRUST MAAR OPLOSSINGEN
Tekst Karen de Jager Beeld Minke Kroeze
Een jaar geleden lag Zorggroep Treant onder het vergrootglas van de FNV. Het regende klachten over het schenden van de cao. Ook Leo Quist-Siebring, verzorgende IG bij Treant, liep tegen problemen aan. En toen zag hij dat bericht over de vakbondsconsulent.
Je kon nergens terecht?
‘Op mijn locatie was niemand waar ik terecht kon voor informatie over de cao. Wat zijn de rechten en plichten van werknemer en werkgever? Ik was niet bang om mijn mond open te doen. Maar dan moet je wel weten waar je over praat. Ik miste iemand die me kon adviseren en besloot me in te schrijven voor de basisopleiding vakbondsconsulent bij de FNV.’ Juni zwaaide hij af en introduceerde zichzelf op intranet.
Je eerste afspraak als consulent staat al gepland?
‘Ja, mijn eerste afspraak is gemaakt.’ Dat gesprek met die collega die advies wil, gaat hij voeren. De or, waar hij ook mee wil spreken, moet even wachten. Leo Quist-Siebring heeft vooralsnog andere prioriteiten. Hij wil laten weten dat hij vakbondsconsulent is en waarvoor collega’s bij hem terecht kunnen tijdens die vier uur per week die hij toegewezen heeft gekregen. Informatie inwinnen over wat er speelt. Zijn netwerk opzetten. Contacten leggen met de managers en personeelszaken. En dan komt de or aan de beurt.
Geeft zelf iets aan de situatie kunnen doen je energie?
‘Dat geeft me zeker energie. Het maakt dat ik me weer beter op mijn werk kan concentreren. Dementerenden en ouderen die door lichamelijke klachten niet langer thuis kunnen wonen, verdienen dat. En ik ook. Ik geniet van de contacten met al die verschillende mensen die je dat laatste deel van hun leven nog iets kunt meegeven. Die je even aan het lachten kunt maken, of uit een slecht moment kunt trekken.’
Klachten van collega’s komen moeilijk langs de locatiehoofden?
‘Dat is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring. Maar onzekerheid speelt ook een rol. Collega’s weten niet wat in de cao is afgesproken. Bovendien: niemand wil problemen maken.’ Ondertussen hebben managers geen goed beeld van wat er op de werkvloer speelt. Bij de leiding proeft hij wel de zorg dat hij als vakbondsconsulent onrust wil stoken. Leo Quist-Siebring zelf ziet dat heel anders. ‘Ik heb meer de taak om voor oplossingen te zorgen. Escalatie tussen werknemers en hun werkgever te voorkomen. Juist door iedereen te informeren over rechten en plichten, over de afspraken die tussen Treant en de werknemers door de FNV zijn gemaakt.’